Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Agnes Lundgren - 13 maj 2010 20:47

Jag lovade ju att skriva om mat också.

Just nu gör ämnet mig ganska ledsen men jag gör ett försök i alla fall.

Jag får äta enligt följande modell:

Allt måste provas tre dagar i rad i små portioner. Har jag testat päron från Änglamark så betyder det inte att jag kan äta alla sorters päron sen utan bara just den sorten, det märket, från det landet osv.


Jag får inte äta sötsaker.

Jag ska undvika alla färger utom vitt. Måste jag absolut äta glass i alla fall så får jag göra vit glass.


Jag får äta fullkornsprodukter och ska dricka ca tre liter vätska om dagen. Helst kokat, ljummet vatten.

Hemlagad buljong eller havremjölk går också bra.

Kallt vatten går bort, även vattnet vi renar själva med kristaller eftersom kristallvattnet kan bli för surt för min kropp.

De enda frukterna jag får äta är päron utan skal och papaya.

Inga starka kryddor och ingen mjölk. Helst inga mjölkprodukter alls.


En dagsmeny kan se ut såhär:


Frukost

Vitt te

Havremjölk/korndryck (utan citron och socker)

Pyramidknäcke (spelt)/Friggs ekologiska riskakor

Ekologisk Bregott

Tartex (vitlök och örter)

1/2 papaya


Mellanmål

Havremjölk

Pyramidknäcke(spelt)

Ekologisk Bregott


Lunch

Korngryn/quinoa/hel dinkel/Saltå fullkornspasta

Halloumi, champinjoner, vitlök, basilika och örtsalt som steks i solrosolja

Vitt te/havremjölk/korndryck

1 päron utan skal.

Mellanmål

Havremjölk

Pyramidknäcke(spelt)

Ekologisk Bregott


Mellanmål

Korndryck

1/2 Papaya


Middag

Vitt te

Saltå skrädmjöl som kokas till gröt, serveras med rivet päron och en (alldeles för liten) smörklick


Så kul har jag det.

Av Agnes Lundgren - 13 maj 2010 12:48

Ull är helt underbart.

När Tyra är klädd i (3 lager, nota bene) enbart ull är hon aldrig svettig, aldrig kall.

Jag testade samma mängd kläder fast med ett lager bomull i mitten istället för ull och när jag klädde av henne var hon dyblöt.

Bomull binder fukt på ett annat sätt och känns blött och kallt när ull känns torrt och varmt istället.


Lova ska få gå i långärmad ulltröja eller linnekolt i sommar, lagom solskydd och skönt mot huden.


Fram för mer ull, lin och silke i våra barnkläder! Skicka läskig syntet åt hel och möt sommaren i naturmaterial istället!


Tyra på BB i sidenmössa, ullbody och ullstrumpor.



P. S.: Jag tycker att blöt ull doftar gott. Barndom och framtid på samma gång. D.s

Presentation

"/.../ Att skrämma skrutt är inte svårt, de faller lätt i gråt,
men de är ännu lättare att trösta efteråt."
ur "Vem ska trösta knyttet?" av Tove Jansson

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards